Uszkodzenia mózgu – co powodują?

Jakie płaty występują w mózgu człowieka? Jakie są funkcje płatów mózgowych? Jakie są wyniki uszkodzeń danego płata? Odpowiedzi na te wszystkie pytania przedstawiam poniżej.


PŁAT POTYLICZNY

Funkcje:

-widzenie, analiza koloru, ruchu, kształtu, głębi

-skojarzenia wzrokowe, ocena

-decyduje czy wrażenie jest analizowane i jaki jest jego priorytet

Wyniki uszkodzeń płata potylicznego:

• dziury w polach wzrokowych (skotoma)

• trudności w umiejscowieniu widzianych obiektów

• halucynacje wzrokowe, niedokładne widzenie obiektów, widzenie aureoli

• trudności w rozpoznawaniu kolorów

• trudności w rozpoznawaniu znaków, symboli, słów pisanych

• trudności w rozpoznawaniu rysunków

• trudności w rozpoznawaniu ruchu obiektu

• trudności z czytaniem i/lub pisaniem

PŁAT CZOŁOWY

Funkcje:

– część górna – funkcje ruchowe, pierwotna kora ruchowa, kora przedruchowa, dodatkowa kora ruchowa

-pamięć wyuczonych działań ruchowych, nawyki, specyficzne schematy zachowań, wyrazy twarzy

– lewy płat – obszar Brocka (mowa)

– pola czołowe oczu (ruch gałek ocznych zależny od woli)

– część przedczołowa: „zdawanie sobie sprawy”

– planowanie i inicjacja działania w odpowiedzi na zdarzenia zewnętrzne, oceny sytuacji

-przewidywanie konsekwencji działań – symulacje w modelu świata

-konformizm społeczny, takt, wyczucie sytuacji

-analiza i kontrola stanów emocjonalnych, ekspresji językowej

-uczucia błogostanu (układ nagrody), frustracji, lęku i napięcia

– lewy płat – kojarzenie znaczenia i symbolu (słowa), kojarzenie sytuacyjne

-pamięć robocza, wola działania, podejmowanie decyzji, relacje czasowe, kontrola sekwencji zdarzeń

-część podstawna, kora okołooczodołowa

Wyniki uszkodzeń płata czołowego:

• utrata możliwości poruszania częściami ciała, afazja Brocka

• niezdolność do planowania wykonania sekwencji ruchów

• niezdolność do działań spontanicznych, schematyczność myślenia

• „zapętlenie”, uporczywe nawracanie do jednej myśli

• trudności w koncentracji na danym zadaniu, problemie

• niestabilność emocjonalna; zmiany nastroju, zachowania agresywne

• lewy płat – depresja, prawy – zadowolenie

• prawy tylny – trudności w zrozumieniu kawałów i śmiesznych rysunków,

• preferencje dla niewybrednego humoru, zmiany osobowości

PŁAT SKRONIOWY

Funkcje:

• zakręt górny i wieczko: słuch muzyczny, fonematyczny i wrażenia dźwiękowe

• obszar Wernickego – rozumienie mowy, gramatyka, prozodia

• zakręt dolny: rozpoznawanie obiektów, kategoryzacja obiektów, pamięć werbalna, zapamiętywanie

• część podstawna: analiza zapachów

Wyniki uszkodzeń płata skroniowego:       

  • zaburzenia słuchu, rozumienia mowy i percepcji dźwięków     
  • zaburzenia wybiórczej uwagi na bodźce słuchowe i wzrokowe        
  • problemy w rozpoznawaniu widzianych obiektów; trudności w rozpoznawaniu twarzy (prozopagnozja)   
  • upośledzenie porządkowania i kategoryzacji informacji werbalnych        
  • lewa półkula – trudności w rozumieniu mowy (afazja Wernickego)        
  • uszkodzenia prawej półkuli mogą spowodować słowotok        
  • trudności w opisywaniu widzianych obiektów        
  • zaburzenia pamięci – amnezja następcza, problemy z przypominaniem        
  • zaburzenia zachowań seksualnych        
  • zaburzenia kontroli zachowań agresywnych

PŁAT CIEMIENIOWY

Funkcje:        

– część górna: czucie dotyku, temperatury, bólu,

umiejscowienie wrażeń czuciowych        

– prawa część dolna: orientacja przestrzenna, układ odniesienia na podstawie wrażeń wzrokowych        

– lewa część dolna: modelowanie relacji przestrzennych ruchów palców        

– pomiędzy i część przyśrodkowa: celowe ruchy, integracja ruchu i wzroku        

integracja czucia i wzroku w jeden percept        

-manipulacja obiektami wymagająca koordynacji i wyobraźni przestrzenno/ruchowej         

-rozumienie języka symbolicznego, pojęć abstrakcyjnych, geometrycznych

Wyniki uszkodzeń płata ciemieniowego:

• całkowita niepodzielność uwagi, niezdolność do skupiania wzroku (apraksja wzrokowa)

• trudności w orientacji przestrzennej, trudności w integracji wrażeń wzrokowych w całość (symultagnozja)

• niezdolność do celowego działania wymagającego ruchu (apraksja), problemy w troszczeniu się o siebie

• prawy – brak świadomości niektórych obszarów przestrzeni i części ciała (jednostronne zaniedbanie)

• trudności w liczeniu (dyskalkulia) i matematyce, zarówno algebrze jak i geometrii

• niezdolność do nazwania obiektu (anomia)

• niezdolność do umiejscowania słów pisanych (agrafia)

• problemy z czytaniem

• niezdolność do odróżnienia kierunków, lewa-prawa

• trudności w koordynacji ruchu oczu i rąk

• anozognozja, zaprzeczanie niesprawności

• trudności w rysowaniu

• trudności w konstruowaniu obiektów

• zaburzenia osobowości (zwykle lezje ciemieniowo-skroniowe).

1] Z notatek własnych na studiach

Koszyk